De toerist uithangen - Reisverslag uit Accra, Ghana van Martina Griffioen - WaarBenJij.nu De toerist uithangen - Reisverslag uit Accra, Ghana van Martina Griffioen - WaarBenJij.nu

De toerist uithangen

Door: Martina

Blijf op de hoogte en volg Martina

24 Oktober 2007 | Ghana, Accra

Wat een dubbel gevoel heb ik op het moment. Nog 2 dagen en dan gaan we richting huis, wat geweldig is. Toch ben ik ook een beetje bedroefd dat ik Ghana na 6 weken ga verlaten. Er is zoveel gebeurd de afgelopen weken en ik heb veel geleerd. Ook veel leuke mensen ontmoet en het is raar om dat allemaal hier achter te laten. Maar Nederland is mijn thuis en... There's no place like home!

De afgelopen dagen hebben we nog wat korte excursies gemaakt rondom Accra. Zondag zijn we naar Wli geweest. Dat ligt in het oosten van Ghana en is ruim 4 uur rijden vanaf Accra. Dus 's morgens vroeg zijn we al vertrokken. Gelukkig hadden we een Ghanees mee, Halik, en hij zou vervoer en zo regelen. Het is handig om iemand mee te hebben die weet hoe het er aan toe gaat. Het was een lange reis met de trotro, dus we waren blij dat we in Hohoe waren. Daarna vervolgden we onze reis met de taxi naar Wli. Linda en ik wilden er graag heen, omdat daar hele mooie watervallen schijnen te zijn. We kwamen daar dus aan en kregen een gids mee. We mochten kiezen of we naar de 'lower falls' of de 'upper falls' wilden. Het verschil was dat de 1 hoger was, maar dus ook veel langer lopen. Aangezien we al helemaal gesloopt waren van de reis hebben we voor de 'lower falls gekozen. Na een loopje van 45 minuten kwamen we daar aan en ik moet zeggen: het was prachtig! Ik ben gek van water en vond het geweldig om dat water naar beneden te zien kletteren. En het was lekker verfrissend als je er in de buurt stond. Het was een lange tocht, maar absoluut de moeite waard.

's Avonds kwamen we helemaal kapot aan in Accra. Ik had me in die 6 weken nog niet zo gesloopt gevoeld. Ik wilde alleen nog maar naar bed, maar Linda wilde eerst nog wat eten. Dus dat zijn we eerst nog gaan doen en toen heb ik genoten van mijn bed. Wat was ik gesloopt. De volgende ochtend voelde ik me nog steeds niet top, dus we hebben lekker gerelaxed. 's Middags zijn we naar de Arts and Crafts market geweest. Daar zijn allemaal little stores die handgemaakte spullen verkopen. Beelden, schilderijen, kleding, tassen, enz. Op een gegeven moment kreeg ik enorm last van de zon en besloot ik een drankje te doen in een drinking spot. Linda wilde verder rond kijken. Ik zat nog niet of ik had al 2 mannen bij me zitten. Je kunt gewoon niet lang alleen blijven als blanke vrouw. Maar het was erg gezellig, zo had ik wat aanspraak. Ze weten wel wat gezellig kletsen is hier, haha. Daarna lekker uitgerust, want dinsdag wilden we weer een trip maken.

Dinsdagochtend gingen we weer op tijd weg, Halik ging weer met ons mee. We moesten nog even wat geld wisselen, because we ran out of money. Op naar de bank, even wat water en brood halen en toen naar de STC bus. We wilden naar Elmina Castle. Dit is een fort aan de oceaan waar vroeger slaven werden uitgeleverd. We wilden naar deze, omdat dit 1 van de grootste is en omdat dit fort in Nederlandse handen is geweest. Na 3 uur waren we in Cape Coast en daarna gingen we met de taxi verder naar Elmina. Daar kregen we een rondleiding van een gids. Het is verschrikkelijk om te zien/horen wat voor leven de vrouwen hadden die als slaven werden uitgeleverd. Het voelt een beetje misplaatst om al die nare verhalen te horen wat de Nederlanders deden met de slaven, terwijl je zelf Nederlander bent. Na een rondleiding van een klein uur zijn we nog even bij de oceaan gaan zitten. Heerlijk was dat! Toen weer terug naar gegaan naar Accra, wat gegeten en weer slapen.

Vanmorgen hebben we weer lekker gerelaxed en was het eindelijk weer tijd om even op internet te gaan. Vanmiddag moeten we even wat dingen regelen en dan doen we niet zo veel meer de komende dagen. Lekker nog wat rondhangen met andere vrijwilligers en Ghanezen...:)

  • 24 Oktober 2007 - 16:29

    Carola:

    He hoi,

    Nou, de laatste loodjes. En dan mag je weer lekker naar huis. Alvast een hele goede reis en ik zie je gauw weer.

    Liefs,
    Carola

  • 24 Oktober 2007 - 19:30

    In@:

    Zo te lezen hebben jullie ook nu weer een leuke tijd. Dat is leuk voor jullie. We zijn natuurlijk erg benieuwd naar je verhalen en de daarbij behorende foto's.
    Voor nu alvast rust nog maar even goed uit en een goede terugreis.
    We zien elkaar zaterdag op Schiphol en ik neem wel een paar zakdoeken mee. Haha.

    Kusje ook voor Linda een dikke knuffel.
    Ik ben erg trots op je. Liefs mams

  • 24 Oktober 2007 - 19:51

    Gerrit SR:

    He Martina en Linda,

    Ja, een periode optrekken met mensen doet een beetje pijn om afscheid van te nemen. Maar wat je schrijft, je gaat weer lekker naar huis, dat vind ik in elk geval leuk. Het is fijn te lezen dat je de dingen die jullie wilde ook hebben gedaan. Ik ben ongelovelijk trots op je, want ik weet dat je heel heel veel dingen hebt overwonnen. Dat is karakter. Natuurlijk wens ik jullie een goede terugreis en zal blij zijn je weer in de armen te sluiten. Snuif nog de laatste Ghana luchten ik verwacht dat jullie je zullen verbazen als jullie de tussenlanding in Milaan maken en als je op Schiphol aankomen (Al die rare blanken). We zullen maar een dikke jas meenemen, want je komt terug in bibberland.
    Groetjes en liefs, Paps

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 Mei 2008

Terug in Nederland - Een half jaar later

26 Oktober 2007

Dat was het dan...

24 Oktober 2007

De toerist uithangen

20 Oktober 2007

Tijd voor afscheid

17 Oktober 2007

Krokodillen en slaven
Martina

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 13750

Voorgaande reizen:

15 September 2007 - 27 Oktober 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: